Top Menu

9 Ciri-Ciri Manusia Yang Belum Matang


Anda rasa diri anda sudah matang?

Kadang-kadang, manusia ni tengok muka dan usia memang dah matang dah, tapi bila tengok perangai dan sikap, memang fail. Perangai dah macam budak-budak dah. Memang tak boleh nak dinafikan ada yang macam ni. Ada betulnya. hehee.

Sebenarnya, ada tanda atau ciri yang kita boleh check yang menunjukkan seseorang itu sudah matang, terutama dalam kehidupan. Cara dia berhadapan masalah, cara dia bergaul dengan orang lain dan sebagainya.  Jom baca sampai habis.




9 ciri yang menunjukkan kematangan seseorang iaitu:



  1. Mereka berhenti menilai dan menghukum orang lain, tetapi fokus untuk merubah diri sendiri.


  1. Mereka boleh menerima orang lain seadanya. Memang tak dinafikan, setiap orang ada pendapat mereka masing-masing. Apa yang penting, cuba fahami makna perbezaan pendapat. So, raikanlah ia  dan payah nak taksub sangat.


  1. Mereka berani "melepaskan" kenangan lama yang  pahit. Malah, mereka jugak tak berdendam dan simpan dalam hati. Semuanya diikhlaskan dengan senang hati.


  1. Mereka berhenti mengharap dan meminta dari orang, tapi mula memberi. Bak kata pepatah, biarlah sedikit kita memberi, tetapi jangan pernah meminta-minta.


  1. Mereka melakukan sesuatu, hanya untuk mendapat ikhlas. Bukan untuk mendapat nilaian, pujian dan pengiktirafan orang. Tidak tersinggung bila dikeji, dikutuk dan dihina orang.


  1. Mereka berhenti menunjuk-nunjuk kepandaian dan  kehebatan yang mereka miliki. Tapi, sebaliknya mereka mula mengakui kepandaian, kebaikan dan kehebatan orang lain.


  1. Mereka berhenti membuat perbandingan antara nasib mereka dgn nasib orang lain. Mereka sebaliknya membandingkan nasib diri mereka sebelum ini. Pendek kata, takde rasa iri hati, dengki dan sakit hati bila melihat kelebihan orang lain.


  1. Mereka boleh membezakan antara kehendak dan keperluan. So, mereka akan mengutamakan keperluan  dari kehendak.


  1. Mereka akan berhenti meletakkan nilai kebahagian pada kebendaan. Dalam erti kata lain, mereka lebih menikmati "rasa kopi" dari menikmati "cantiknya cawan" yang berisi air kopi tersebut. Berbeza kan?

Kesimpulannya, tanda yang paling penting yang menunjukkan kita dah mencapai 9 tahap sahsiah seperti yang dinyatakan ni adalah bila kita takde niat pun untuk mahu menunjuk-nunjuk, yang mana diri kitalah yang terbaik. Hati kitalah yang memandu fikiran supaya kita buat perkara baik.

Sumber Facebook: Aku Ummat Rasulullah Akhir Zaman.

Catat Ulasan

Designed by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates